voordracht en beelden over ” De Kulders van Gent ” door de heer Jan Willaert
Het was een gezllige bijeenkomst om te horen wat de Kulders door de jaren gemeen hadden met Gent , de verschillende tehuizen , alvorens dan een groot tehuis te bouwen op 2 hectare grond aan de Martelaarslaan , omdat een samenvoeging van twee tehuizen een groot aantal jongens bijeen brachten , rond de 250 te samen , er werd dan directeurs aangesteld , met verschillende ideeen van opvoeding in die tijd , bij de één strenge aanpak , met straffen in chachot , dan de meest gekende militaire opvoeding ,met serganten , korperaals enz . Maar het voornaamste wat de kwekelingen kregen was notenleer en muziek instrumenten bespelen , alsook turnen , schermen , sport onder harde dicipline . De muziek fanfare van de Kulders werden in Gent vooral bekend voor de Gentse Feesten die ze in die tijd altijd optraden door de straten , en soms ook op de dekenijen ; Na wat meer uitleg hierover was het tijd om een lekkere taart en koffie . Na de pauze werd er verder gepraat dat de slimme kulders verder mochten studeren , en de mindere kunden in die tijd naar de vijlschool of houtbewerking dit allemaal ter plaatse in de gebouwen aan de Martelaars laan . o ok werd er gezegt dat de linkervleugel in brand geraakt is , oorzaak nooit gekendt , er wxerd nog veel verder gepraat maar moesten dan toch afsluiten .
Na de presentatie kreeg iedereen een bloempje mee voor Moederdag en tergelijk ook voor vaderdag , was een gezellige namiddag .
de Kulders van Gent zijn een begrip in het Gentse waar ze verbleven in weeshuizen , het bekendste weeshuis was aan de Martelaarslaan , de geschiedenis gaat terug tot de 17de eeuw ( vanaf 1662 en duurde tot 1984 wanneer het gentse weeshuis aan de Jubileumlaan gesloten werd .
de naam ” Kulder ” en ” Blauwe meisjes ” ontstond door de klederdracht die ze droegen
er ontstond ook een hechte broedersband onder de kulders , die nu nog steed een jaarlijkse Reunie houden ;
inkom leden 8 € —-niet leden 10 €
