Bruno Comer vertelt heel enthousiast over het onstaan van de Damse vaart als soort verdedigingsbolwerk tegen de britten die een aanval op Antwerpen planden.
Na de Britse aanval op Vlissingen in de zomer van 1809 werden de plannen van Napoleon voor een
kanaal tussen Brugge en Breskens heel concreet. Die ‘D -day avant la lettre’ had de keizer de daver op het lijf gejaagd. Vanuit Vlissingen hadden de Engelsen een permanente bedreiging op het strategisch belangrijke Antwerpen kunnen uitoefenen. Een kanaal tot in Breskens, vlak tegenover Vlissingen, moest de oplossing brengen. Welke rol speelde het precies? Na de val van Napoleon bleef de Damse Vaart
onafgewerkt liggen. Willem I hervatte de werkzaamheden in 1818 waardoor de helft van Damme
verdween, maar de oorspronkelijke plannen zijn nooit helemaal verwezenlijkt.
Geschiedenis is de inspiratiebron voor de vijf jeugdboeken van Bruno Comer. Zo is de jeugddetective ‘FLX-transport’ gebaseerd op twee historische gebeurtenissen die in Kortrijk plaatsvonden.
Ook Bruno’s non-fictiewerk voor volwassenen gaat over het verleden. Voorbeelden zijn ‘Kapitalisme zonder cijfers’ en ‘Mei 40: De onbegrijpelijke nederlaag’.
Zijn interesse in het verleden neemt echter niet weg dat je ook in zijn boeken en lezingen de connectie met het heden terugvindt.
