f20 mei ’26, Fietstocht Vl@s
Met zes deelnemers verzamelen we aan het Sint-Maartensplein in Wervik voor onze fietstocht.
Bij de start laat de zon zich al eventjes zien en het is meteen wat aangenamer dan voordien. Wij
vertrekken alvast met goede moed en veel zin in een mooie rit.
Vandaag trekken we oostwaarts, en dat betekent gelukkig ook een flinke portie rugwind. Via de
Kruisekestraat in Wervik slaan we voor de klim van de Amerikaberg rechtsaf. Richting Geluwe
fietsen we langs en door de gehuchten Schiethoek en Rozenhoek. Via de Moerput in Geluwe
zetten we koers naar Dadizele. Even verder over de brug van de A19 gaan we rechtsaf de
Dullaardstraat in. Langs de Artoishoek komen we nabij de Bakkerhoek in Dadizele en rijden we
verder richting Kezelberg.
Over rustige en landelijke wegen door Moorsele bereiken we Wevelgem. Daarna steken we de
Leiebrug over naar Lauwe, waar we halt houden in het centrum.
De markt en de omgeving werden er recent vernieuwd en kregen niet voor niets de bijnaam het
Roze Plein of Barbieplein, dankzij het opvallend roze straatmeubilair. Op het terras van Kafé-O
lait, lekker uit de wind, smaakt een verfrissing extra goed.
Na deze tussenstop fietsen we westwaarts naar het jaagpad langs de Leie. Over de nieuwe
fietsbrug in Menen, via de oude Leiearm en daarna de Laagweg rijden we terug naar Wervik. Een
paar regendruppels nemen we er op het einde graag bij, en zo bereiken we opnieuw het Sint
Maartensplein met 36 km op de teller.
We hebben dus niet alleen een mooie tocht gemaakt, maar ook netjes de brug geslagen van fris
en regenachtig naar zonnig en warm Pinksterweer. Op naar onze volgende fietstocht in juni!
Sportieve groeten
Geert
