In de tijd van "PHISHING", wat te doen en waarop letten bij gebruik van internet, mails, telefoon, bankkaart?
PHISHING
Is een vorm van internetfraude waarbij je via e-mail of SMS-bericht naar een valse website wordt gelokt die sterk op een site van een bank (of bedrijf) lijkt. Wanneer je je persoonlijke gegevens op de valse website invoert kan de oplichter deze gebruiken om zelf transacties of aankopen uit te voeren. Soms wordt er gevraagd om software te installeren zodat ze vanop afstand de computer kunnen overnemen of de toetsaanslagen kunnen zien om de inloggegevens.
VISHING
Staat voor voice-phishing. Oplichters telefoneren in naam van een bank om toegang te krijgen tot persoonlijke informatie, codes en/of kredietkaartgegevens. Ze doen dit door bijvoorbeeld in te spelen op de ongerustheid van klanten met de melding dat er vermoedens zijn van kredietkaartfraude.
Een ramp …
Dagelijks trappen honderden personen, bedrijven, organisaties in deze val en verliezen daardoor enorme bedragen.
De dieven gebruiken de inkomsten om nog betere phishing tools aan te kopen.
